onsdag 28 oktober 2009

Styrs samhället av egoister ???!

På den här bilden ser ni min Farmor & Farfar, i knäet på farfar sitter min pappa Kurt och i farmors knä sitter min Faster Barbro. Jag tycker så mycket om denhär bilden...vet inte riktigt när den är tagen men...jag ska försöka tänka...det måste vara nån gång på 50-talet för min pappa var född -47. Nåja, bilden är väl iaf 50 år gammal. Nu till min titel på inlägget...

Min Farfar har blivit nekad att flytta till ålderdomshemmet - min farmor - hans fru - finns där sedan ett tag tillbaks, och han känner sig så ensam och otrygg hemma. Men vad hjälper det?
Han har hemskt dåliga ben och kan ramla ihop när som helst, och det gör han också, det är bara en himla tur att han inte skadat sig för allvarligt ännu. Han har ju ett larmpaket, men det fungerar bara ibland, han får oftast trycka på det flera gånger innan det fungerar, tydligen har överste-chefen varit dit och skruvat i larmet otaliga gånger men det funkar inte ok ändå! Snacka om otrygghet - jaaaa...jag har ett larm, men vet inte om det funkar när det behövs!.....

Nog trodde då jag att den dag man är 91 år fyllda, att det inte är några problem att få ett boende på ett ålderdomshem, speciellt inte om din äkta hälft redan bor där...men nähä då!
Det finns inga lediga platser säger dom, men farfar vet om att det bor en ensam dam i ett dubbelrum...hur vore det att flytta henne till ett enkelrum så vore saken klart?
Dom har också kommit med nåt korkat förslag om att han kan få flytta till ett helt annat ålderdomshem 2 mil bort...men snälla...han vill ju bo med farmor!!!

Han får inte ens färdtjänst!!!! Han ska med sina dåliga men stappla sig iväg till en busshållplats och huuuur ska han komma upp på en buss? Och huuuur ska han klara sig när han inte orkar gå långa sträckor? Vem ska bära hans matkassar? Nä jag blir så otroligt arg!
Han är 91 år och har i hela mitt liv alltid varit den som fixat o donat och ordnat. Men av förklarliga skäl så orkar han inte det nu. Och jag önskar av hela mitt hjärta att jag visste vilka knappar jag skulle trycka på så han fick den hjälp han behöver!

Jag var in på Övertorneås hemsida idag....där kan man läsa att socialchefen säger;
Främja människors sociala trygghet och levnadsvillkor i samhällslivet.
I Övertorneå ska alla känna trygghet och självständighet på äldre dar.

Vidare kan man läsa under vård o omsorg;
Vård och omsorg ska vara självklara rättigheter för de som av olika anledningar inte klarar sig själva.
Alla äldre ska vara förvissade om att de får den hjälp de behöver.

Men hallå! Bara tomma ord!
Varje gång min farfar ringer till mig så talar han om hur ensam o ledsen o otrygg han är.
Och här sitter jag, 100 mil ifrån och känner mig så jävla hjälplös!
Jag tycker detta är rent ut sagt förjävligt! Men vad kan JAG göra?

4 kommentarer:

  1. Fotot som du lagt ut är taget 1952..Kurt var fem år och jag tio år.. Pappa jobbadse som maskinist så vi bodde i en sk.tjänstebostad mittemot mejeriet då...Vad anbelangar pappa ang äldreboende och färdtjänst...så ska jag tala med dr Karlsson på tisdag...vill att han skriver ut sjukintyg som vi sedan kan bifoga om så behövs....vi hörs ...kramar till dig och Per./Barbro..önskar er en trevlig helg.....Jag åker till Sundsvall på söndag..Caroline blir snart två barns mor.

    SvaraRadera
  2. Stor kram till dig också Barbro! Krama om Caroline också, jag hoppas allt går bra och att Wilmer tycker det ska bli skoj att bli storebror. =)

    SvaraRadera
  3. Men visst är det för jäävligt......vill ju bara gråta då man tänker på hur han har det...
    Kraam

    SvaraRadera
  4. Det du kan göra är inte mkt men det är att ringa handläggarna som beslutar om boende eller inte, ring...gång på gång på gång på gång...
    Anteckna så fort ngt händer (tex ett fall) eller så fort ngt KUNDE hänt (tex höll på att ramla). Tala med en läkare för att ansöka om färdtjänst o tjata!
    Det e så man får göra...

    /Har kontakt med handläggare dagligen.

    Vet du förresten om att du har verifieringskod på när man kommenterar?
    As-irriterande!
    Ha en 3-vlig söndag =)

    SvaraRadera