torsdag 17 mars 2011

Klok läkare...

Idag har jag varit o träffat en läkare pga min värk. Och som det ser ut nu i landet så får man ju för det mesta en massa stafettläkare som inte är färdigutbildade. Men idag hade jag tur, jag fick en läkare som var över 70 år (jo han sa det själv) och han sa såhär: Men är det inte Fibromyalgi du har? Hmmm... Jag har ju frågat läkare om det men har fått svaret: nej. Och ibland har jag fått svaret: Den som behöver veta din diagnos kan få den vid din obduktion... Jojjomensan, allt ska man få höra innan öronen trillar av.

Letade lite på internet och hittade följande:

Vanliga symptom vid Fibromyalgi:
Värk - på många ställen eller som flytttar omkring i kroppen (japp)
Trötthet/Kraftlöshet (absolut)
Ofunktionell sömn - vaknar inte utvilad (stämmer)
Stelhetskänsla (jamen visst)
Närminnesstörningar (japp)
Koncentrationsproblem, svårt att finna ord (mm)
Yrsel, balansproblem (inte så ofta)
Huvudvärk (absolut)
Irrritabilitet, humörsvängningar, "kort stubin", psykisk stresskänslighet (ja)
Domningar, stickningar (japp)
Slemhinnesymptom - ögon, mun, näsa, underliv (inte direkt för mig)
Svullnadskänsla (o ja)
Ljuskänslighet (ja vid huvudvärk..)
Ljudkänslighet (inte mycket)
Luktkänslighet (ibland)
Feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen; ömsom kall - varm; svettningar (yes, yes, yes)
Colon irritabile symptom (nåt sånt)
Täta vattenkastningar (ja)
Hjärtrytmrubbning och eller andningssvårigheter, tillfälligt (inte direkt)
Illamående (mm)
Kroppsklåda (jo)
Vadkramper, speciellt nattetid (ja)
Ofrivilliga muskelryckningar (inte så värst)
Nedstämdhet kopplad till värkintensiteten (ja)
Dimsyn och svårighet att fixera blicken (kan hända)
Kalla fingrar och tår (ja, men inte alltid)
Infektionskänslighet, särskilt herpesvirus (ja)
Diffusa hudreaktioner (ja)

Ja sedan kan man ju läsa ihjäl sig om alla symptom osv.
Men detta kan nog stämma. Läkaren tryckte på 6 olika punkter på min kropp och alla gjorde ont, han sa också att en kropp som har Fibromyalgi är mycket känsligare för allt, tex gallstensproblematik osv... Ja, jag vet inte vad jag ska tro.
För jag har ju haft denhär värken i snart 20 år, och för 20 år sedan var jag "för ung" för att ha sån värk... hoho jaja, undrar om jag är "lagom" gammal nu då?

Ha det bäst allihop! Kraaaaaaaaaaaam <3

1 kommentar:

  1. Jaaa lilla söta ...vad ska man säga???Flummit värre..men hoppas och ber att du får bli värkfri och att läkarna kommer på vad som plågar dig..
    tusen kramar ...trevlig söndag till er.

    SvaraRadera