torsdag 31 december 2009

****** GOTT NYTT ÅR ******

Här sitter jag med ett glas vin brevid laptopen, har precisd ätit ost, kex & vin. Vi sitter o kollar på JVM hockey, å vilka duktiga killar!
Kan inte förstå att det redan är nyårsafton...imorgon startar 10-talet...tänk er 100 år tillbaks...undra hur dom hade det då?! Undrar vad som komma skall detta årtionde....
Vad skumt det blir när man tänker i 10-tal....jag har nyss fyllt 40, men inom detta 10-tal kommer jag att fylla 50! Gah! Hemska tanke! Å jag som känner mig mer som 25!
Å inom detta 10-tal kommer min syster dotter att bli tonåring! Och mina systersöner kommer att vara över 20 år o ha ett helt eget liv....OH MY GOD! Ganska läskigt faktiskt!
Hur man än tänker o gör så går livet vidare på ett eller annat sätt....!

Jag hoppas verkligen att Ditt nya år kommer att innebära mycket lycka, mycket kärlek, alltså mycket livskvalité! För det är ju det som räknas! För vem kommer att minnas dom där 24-timmars passen på jobbet? Ingen, men man kommer alltid ihåg när man fick mysa med den lilla 4-åringen (eller 14-åringen) - eller sin förälder, eller sin älskade. Det är ju såna saker som gills!

Jag tycker faktiskt att det är läskigt att tiden går, för den går så jävla fort nuförtiden!
Den lixom rusar fram, fast jag försöker att göra ingenting!
Det är alltså ingen mening att sega dig genom livet, fyll det med mening istället!

Har ni funderat ut några nyårslöften då???
Hmm....i flera år (många!!!) har jag vägrat o ge löften, jag hatar nämligen att lova nåt jag inte kan hålla! Det kommer sig av många anledningar men så är det...

Nu sitter jag här med några funderingar till löften....

Jag har gått ner ½ kilo sen jag opererade gallstenarna, jag har alltså inte gått upp nåt alls i vikt sen åtminstone 6 oktober -09 och det är jäääävligt märkligt! För allvarligt talat så har jag vrääääkt i mig onyttigheter, nästan levt på osunda saker som kexchoklad o godis o pizza....
Jag har ju tänkt en hel del på vad det kan bero på....för min älskade man har satt på sig ett antal kilon sen i somras, och vi brukar öka eller minska ihop! Hmmm....jag är sugen på att gooogla mig fram till vad det kan bero på, jag har ju haft ett ganska stort antal av "gallstens"-anfall efter operationen, senast vid 16:30 tiden igår. Jag får för mig att jag inte tål fett nå mer. Eller att jag måste dricka kolsyrad dryck ihop med fett för att slippa anfall. Men ibland kommer ju anfallen långt efter att jag ätit...skumt! Men hur ska jag orka kolla upp det? Vet ju att det snart kommer en kallelse för 24-timmars blodtryckskontroll o så har jag åt helvete för höga kolesterolvärden, det onda kolesterolet, det andra och det tredje kolesterolet är också för högt.

Undrar som faan vad det är för fel när jag får anfallen...?!!!
Det gör så jävla ont så en person som inte är van med smärta skulle nog avlida!
Det känns som ett järnband precis där BH-bandet är som lägst, runt hela bålen där, det gör så satans ont så det är jobbigt o prata. Det blixtrar av smärta o jag känner att jag kan DÖ vilken sekund som helst, så fort jag känner av det skyndar jag mig o tar en supp voltaren, tyvärr tar det runt en kvart innan det funkar så jag sitter på stolen i köket o undrar om jag håller på att dö!
Så jävla sjukt, vad faan kan det vara?

Nog om detta. Jag har ju 2 superduper-mysiga katter nu! Åh vilka skönhögar.

Jaycie, hon fyllde 7 månader i lördags, hon är verkligen "mammig", hon ska vara i samma rum som mig jämt. Hon älskar att apportera, och hon lämnar gärna sina "offer" som leksaksråttor eller hopskrynklade lappar i vattenskålen, hon älskar att dricka vatten direkt från kökskranen, hon är inte jättesugen på att sova i sängen, men hon finns i närheten. En riktigt mysig primadonna.

Sen har vi Armani, sonm fyllde 4 månader i söndags, han sover gärna i famnen på oss, han låter nästan som en liten beijbis när han tycker att vi ska fortsätta klia honom, han är en rackare på att busa! Jaycie kan bli en aning irriterad ibland, han sover gärna nere vid mina fötter, han är en mat-tjyv av högsta rang, tror att Armani blir en riktigt maffig kille!

Hm..jaa...vi är ju hemma i år, det är nog andra gången på 16 år som vi firar nyår hemma. Känns konstigt att inte vara i Kalix, men det funkar.

Som sagt var, hoppas ni får en jättemysig torsdagskväll o var rädd om varandra!

Äsch, nu glömde jag ju det där med löften...jag funderar på att sluta röka, men har inte bestämt mig än...vi får väl se vad som händer...

GOTT NYTT ÅR!
MiaMajja

4 kommentarer:

  1. Hej Maria,
    God fortsättning. Fann detta när jag googlade på kost vid gallbesvär. Hoppas det kan hjälpa dig något!

    Mat vid gallbesvär
    Gallbesvär

    Fråga:
    Om man har fått gallsten och blivit rekomenderad att unvika fet mat vilken mat skall man undvika då? Är det allt fett eller vilka "fettsorter" i maten är det är det?

    Svar:

    Vid gallbesvär kan
    * mycket feta maträtter (oavsett fettkvalitet)
    * rökta födoämnen
    * gasbildande livsmedel
    ställa till särskilda besvär. Det är dock mycket individuellt - som med det mesta.
    Choklad t ex innehåller ju mycket fett. När det gäller grönsaker upplever många att vitkål, rödkål, kålrot, jordärtskocka o gurka (framförallt skalet) vållar problem. Äpple o päron med skal är också svårt att fördra för den med gallbesvär. Prova att skala frukten. Ägg är också många gånger svårt att klara utan problem och då är det framförallt gulan som är fet som Du säkert vet.
    Vänliga hälsningar Dietist Bim

    Ha det gott! Kram Caroline.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning önskar jag dig o din lilla familj också! Tusen Tack vad gullig du är som hittade detta åt mig! Kraaaaaaaaam!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du börjar må bättre lilla gumman...kan inte du få komma till en dietist som kan hjälpa dig med kostråd.??
    Jag har fått goda råd från en dietist strax efter jag drabbades av för högt blodtryck... God fortsättning på det nya året..kramar till er från mig och Tord..

    SvaraRadera
  4. Hej faster & Gott Nytt År till Er också! =) Jag ska nog få komma till en dietist så småningom, men allt tar ju sån tid. Fast jag tycker att jag borde ha fått kommit till en redan när jag började få gallstensattacker...men se; det man inte bråkar om det händer inte...jag får nog ge på dom när det börjar bli lite helgfritt.
    Kraaaaaaam!

    SvaraRadera