måndag 21 september 2009

Yes! Nu har jag fått ett datum!


Idag damp det ner brev från kirurgkliniken!

Tisdag den 6 oktober kl 7:30 ska jag in på operation! =)

Nu ska ni få era j-la gallstenar!!!

Ska vara fastande men fick åka o hämta ut nån konstig dryck från apoteket som jag ska dricka kvällen före och 2 timmar innan. Hoppas den inte smakar förjävligt. Missade att jag skulle köpa en viss svamp som jag ska tvätta mig med på kvällen o morgonen före, men jag hinner ju, har ju 2 veckor på mig. Känns skönt att äntligen ha fått en tid, men samtidigt nervöst.

Det är meningen att operationen ska göras genom 4 hål i magen o buken fyllas med gas, men på 5-10% fungerar inte det och då blir det öppen galloperation, hoppas att jag tillhör dom där 90-95% som klarar sig med det första momentet. Isåfall tar den operationen 1,5-2 timmar och sen får man vara kvar ca 5 timmar. Det står att man måste ha någon hemma hos sig på natten då man kan känna sig något "mörbultad" efter op och kan behöva hjälp hemma...

Sen står det att sjukskrivning efteråt bestäms i samråd med läkaren efter op. Oftast räcker en vecka. Så...nu är det bara å vänta å se. Fick en lapp med en massa frågor som ska fyllas i och skickas in om jag har tex astma, hjärtsjukdom, äter cortison, njursjukdom mm mm

Sedan följde det med en lapp om att jag måste ta blodprov, 16 olika grejjer dom behöver ha, vad allt betyder fattar jag inte men det är väl viktigt.


Så...det lönar sig att tjata på läkare o sjukvården i allmänhet för att få det man vill ha, i mitt fall en operationstid, för hade jag bara mesat på så hade det nog dröjt lääääänge. Har en kompis som fick vänta 1,5 år på sin. Så ett gott råd: ge er inte i första taget när det gäller sjukvården, var som en igel så tröttnar dom ;)


Hoppas ni får en underbar måndag allihop! Kramar i massor!

1 kommentar:

  1. Önskar dig ett stort lycka till med operationen..skönt att det äntligen blir gjort...Du ska se att det går bra, det är klart att det känns gruversamt så länge du har det framför dig...Många hårda kramar från/ Barbro. ..
    I morgon tisdag åker Tord, Roger, Kicki och jag till H-näset. Skall ge Mor en ny mob: ..en som man kan välja operatör.Hon kommer att ha samma nummer.Den förra kunde man inte välja operatör ..så den slog över på finska sonera. ...inte bra ..det blir dyra samtal.....Kram ,kram...

    SvaraRadera