fredag 27 februari 2009

Dax för en insomnings-spruta eller?...

Jag tror jag blir gaaaalen!!! Tydligen så äger jag en hankatt som är totalt schizofren! Hankatten är han överst i trappan och han heter Shadow, honan sitter närmast kameran och heter Shakira.

Nu är det på detta vis, att Shadow ligger jäää-ligt risigt till pga sitt beteende. Helt utan anledning, eller om det uppkommer ett plötsligt ljud, så börjar han tok-fräsa, morra, yla, HOTA både Shakira och oss! Fruktansvärt obehagligt! Och han är ju rätt stor så det skulle ju inte vara kul om han attackerade, idag var det inte långt ifrån när Perra skällde ut han när han höll på å fjåna sig som mest.
Å jag satt med mobilen i handen, beredd att ringa till veterinären o be om en döds-spruta till katt-fan! Fattar inte varför han börjat med denhär skiten, han bestämmer helt var Shakira får vara, om hon får äta, skita eller vadsomhelst, och stackars Shakira som aldrig gjort en fluga förnär, det är så jäkla synd om henne.
Hur normalt är det att en katt börjar hota sin familj?
För jag kan lova att det är allvar, öronen ligger klistrade i bakhuvvet på honom och lätena han utför är fruktansvärda! Normalt sett ska man ju aldrig behöva vara rädd för sina egna djur, men nu känns det som att han inte vet vilka vi är, när han får sina rus, och då känns det ju som att man verkligen måste akta sig.
Hade inte Perra sagt att vi ger det nån dag till så hade jag ringt veterinären, man kan ju för h-vete inte bo med en psykiskt ostabil katt, eller vad som helst. Eller vad tycker ni? Har ni nåt bra förslag på varför han gör såhär? Eller hur man kan bli av med det?
Måste också berätta att han varit såhär för ca 1 år sedan, men då kastrerade vi honom, och efter ca 1 mån så blev han total-cool. Och det var tur för honom då, för natten innan han slutade så var vi båda helt överens om att han inte kunde leva längre. Men nu har alltså jävulskapet börjat om igen! Väldigt tacksam för råd!

För övrigt har jag städat idag igen (gu´va stökigt människan måste ha hemma, tänker ni säkert...hehe) men jag fattar inte, allt dras bara fram o helt plötsligt måste jag städa...
När Per kom hem så åkte vi in till Valbo Köpcentrum och hämtade ut Perras mobil som varit på lagning, sedan var vi och storhandlade på Coop, köpte av ren nyfikenhet Pamela Andersons pocketbok för 25:-, kan ju vara intressant att läsa vad hon har innanför pannbenet ;)

Nu ska jag iväg o jobba kväll (kl 20-23) med ungdomar från åk 7 och äldre, vi ska ha lite lekar o grejjer för oss, hoppas att det kommer många, men det är ju sportlov o många är bortresta.

Hoppas att ni får en underbart mys-pysig fredagkväll- var rädd om varandra!
Kraaaaaaaaaaam!

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte svara vad din katts beteende beror på, men när vi hade våran fina Kålle en halv perser katt .Obs inte en inne katt. Han sprang bort sig vid ca. 8 månaders ålder och vi sökte och annonserade mot betalning, för vi älskade denna fina katt. vi fick svar:..... och en stor kisse kom hem till oss. Det var inte Kålle...men han....hon fick bo hos oss...men det var inte våran Kålle..vi tog hand om denna stora katt . Kålle hade varit borta ca 6 veckor mitt i vintern.januari..och jag gick och tittade runt i kvartetrt ,tittade in i alla fönster ifall han skulle sitta där...men..Vi ringde även ett medium ...som sa att han levde och befanns vid stallet i Hertsön..
    till slut så ringde våran telefon...hej!!! vi har en katt här..Jaha.hur ser han ut ...pojken berättade..osv...?? DET VAR VÅRAN ÄLSKADE KATT VÅRAN LILLA KÅLLE!!Han hade ett blått halsband där det stod Kålle
    Det var en av det lyckligaste dagar jag varit med om.Kålle såg ut som en kråka och lika lätt som en kråka Pojken som fann Kålle fick hitteslant och vi blev jättelyckliga,men den hittekatten som vi tagit hand om gillade inte Kålle ."tassen upp".men det slutade lyckligt , vi fick ett ungt par som sade sig äga den.
    Varför eran katt reagerar som den gör kan jag inte svara på, kan det bero på rivalitet, ...vem är bäst , eller... Vet ej!!!KAN EJ!! Ni bedömmer

    SvaraRadera
  2. Det är svårt när kissen är aggresiv!!! Glömde att berätta att våran hittekatt var så aggresiv mot mig, hon fräste och lyfte tass....här är det jag som bestämmer!!!! tyckte den jag var rädd för kissen....Hoppas mitt inlägg som jag skrev tidigare kommer in så du fårstår vad jag talar om. Natti natti en ny dag i morgon och hoppas ni kommer till beslut om kissen!?? kram Barbro

    SvaraRadera
  3. Ring och prata med en veterinär............nåt är ju galet, och ni måste få veta vad..........han kan ju inte få härja på det där viset med flickstackarn.
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Mia,
    Jag blev intresserad av ert problem... Sökte på Google "katter som attackerar" och fann lite olika svar beroende på frågor.. Du har säkert redan sökt av internet.. men det mest intressanta jag hittade var att katten kan ha vissa ämnen eller substanser i hjärnan som fattas eller så kan han ha fått en stroke. Hittade även en sida om en kattpsykolog som säkert går att kontakta Susanne Hellman Holmström, från Hörby.

    Hoppas det går att behandla!

    Lycka till! Kram Carro.

    SvaraRadera