onsdag 18 februari 2009

Nattugglan Mia...

Har precis satt in en fläskfilégratäng i ungen och väntar på att den ska bli klar...tror jag fortfarande är kvar i indiska oceanen med tanke på vilken tid jag lagar middag...men faktum är att vi redan ätit av gårdagens så det här blir morgondagens....hm...hur det kan bli. Men det är en suveränt god gratäng som jag fått recept på av min svärmors "kille" Kalle, följdaktligen kallar jag den för "Kalles Kalasgratäng" - konstigt (eller kanske inte) men när jag får recept av någon så kallar jag det oftast för den personen jag fick receptet av, jag har många mammas & malins recept, kanske fler gör så? Här ska ni iallafall få receptet:

500 gr fläskfilé (går bra med annat kött också)
5 dl grädde
5 dl creme fraiche
1 dl mjölk
0,5 dl soya
3 st vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek

Vispa ihop - slå över köttet (jag brukar bryna köttet först)
ca 40-60 minuter i 200 grader mitt i ugnen.
Smaklig måltid! :)

Kram Mia

2 kommentarer:

  1. Verkar vara ett enkelt och gott recept.Det ska jag laga på lördag. Vad brukar ni äta till ...?kanske en dum fråga ..men ris, potatis eller..

    SvaraRadera
  2. Hej Barbro! Ja det är en smaksak, men ris är ju alltid gott till, men vi kör sånhär LCHF-diet (Low Carb - High Fat)just nu och det innebär att allt ris, potatis, pasta, bröd, mjöl, socker är "förbjudet", vi äter bara mat som innehåller max 5 kolhydrater per 100 gram - så till sommaren kommer vi att vara såååå smala och fina :) så vi kommer att äta creme fraiche och grönsaker till gratängen. Men nog är man ju riktigt sugen på socker ibland, tänk en god semla eller en chokladkaka...mmmm...men nej, det får bli en annan dag, nångång måste man ju få "fuska lite" men helst inte ofta.

    Många kramar från Maria

    SvaraRadera