fredag 5 juni 2009

Nu får det vara NOG!!!

Jaha....ursäkta....men jag måste börja med den mindre braiga delen av vår resa för att försöka rensa bort det ur hjärnan....

Jah....borta bra men hemma bäst! Fy f-n! En sak är fruktansvärt säker: VI ÅKER ALDRIG MER MED DETUR - KOMMER ALDRIG REKOMMENDERA DETUR HELLER! Jag vet inte riktigt var jag ska börja beskriva resan till Turkiet och Marmaris, men vi kan väl börja med när vi skulle in på planet...oh MY GOD! Vilket litet plan....ett Cyprus Turkish airline, med plats för 180 passagerare...ok...vi är vana att resa med 580 pers, så planet kändes litet...nåja...lite klaustrofobi fixar man väl......

Efter bara en liten stund inså insåg vi att personalen inte pratar svenska...och knappt engelska heller!!! Ok....i högtalarna hörs: Ladys and Gentlemens...kschhhhhhhhhh...mummel mummel..kschhhhhhhh....mummel... (högtalar-systemet var från 1852-kallt!)

Nåja...det ordnar väl sig...tänkte vi...
Före man åker iväg på semester med Ving eller Fritidsresor eller Apollo så får man alltid en katalog hemskickad så man kan beställa taxfree-varor till utresan....glöm det med detta bolag!
Jag ringde ju Detur nån dag innan eftersom vi inte hade fått nån katalog, hon talade då om att det inte gick på utresan men på hemresan....fint, trodde vi....

I fickan framför flygstolen låg en taxfree (?) katalog....oj, man kunde tjäna hela 4 euro på en parfym...haha, inte värt o kallas taxfree i mina öron/ögon....nåja... i-lands-problem...visst!
Efter 1 ½ timme på planet började dom äntligen servera maten...å hungriga var vi...meeeen...det tog hundra år innan vi blev serverade...inget tempo i detta plan...och varför listade jag ju ut rätt snabbt...dom visade inte ens nån film på planet! Andra bolag visar 2 filmer på var resa! Sen var det ju det här med spriten....vi har som tradition att dricka en gin & tonic på nerresan, men...hallå....55:- för en liten mini-mini-flaska....eller 55:- för en 33 cl efes-öl! Gah!
Meeeeeeen...jag ska va ärlig, dom bjöd på ett plastglas med cola, fanta eller sprite för dom som ville ha det.... Kan ju inte heller säga att maten var nåt att hurra för...överkokta stora pastarör med nån röd gegga....blaha blaha...
Ursäkta alla ute i cybern om det jag skriver verkar va värsta brats-problemet...men hey! Det är min blogg och mina känslor o tankar som kommer här! Betalar jag dyra pengar för en resa så vill jag ha valuta för pengarna!!!
Iallafall så efter en ruskigt turbulent flygresa så kom vi fram till Dalamans flygplats.
Åkte buss i ca 2 timmar innan vi kom fram till hotellet.

Vi fick bo i en "bungalow" - är inte alls så lyxigt som det låter, utan liknar mer en mini-lägenhet.
Förra året vi bodde där hade vi värsta lyx-hotellrummet i stora delen, men inte nu.
Vi blev skjutsade i en golf-bil till vårat hus.

När vi kom in och hade smält att vi fått sånt litet rum så gick jag in på toan och såg direkt att det var sandgrus på handfatet, rouge på halva toalocket....skumt va!

Meeeen....svensk som man är så klagar man ju inte i första taget...inte kl 04:30 på morronen iallafall...

Dagen efter var vi uppe med tuppen och åt frukost vid 8-tiden, låg o solade hela dan och efter eftermiddagskaffet kl 17:00 tänkte vi ta en siesta, så vi gick upp till vårt rum....låste upp....och va FAAN? Ingen hade städat än!!! Skandal när man bor på 5-stjärnigt hotell! Men vi var så jäkla trötta så vi var tvungen att lägga oss, vid 17:30 låstes dörren upp o en städerska kikade in...jag talade en aning surt/trött om att vi inte ville ha nån städning den dan...........

Efter dag 4 då vi fortfarande inte fått någon ny toarulle (i vanliga fall fyller dom på varje dag...å jag skulle va snäll o inte gnälla så istället stal jag toarullar inne på stora hotellets toaletter...) så sa jag till en städerska som städade hos grannarna....fortfarande snällt..! Man är så jävla mesig!?

Hon bad oss lämna dörren öppen för hon skulle till oss sen...okejj...vi lämnade öppet...men efter en timme vid poolen så gick jag upp för att kolla läget...hajja....tant-fan hade inte låst efter sig!
Näst sista kvällen hände samma sak igen...ingen hade städat när vi skulle ta siesta kl 17:15 så jag vart så förbannad så jag satt mig utanför på "altan" och pratade rätt högljutt om hur förbannad jag var...efter en kvart kom en städerska som torkade en tår på vägen till vårt rum....löjligt för f-n! Hon har ett jobb att sköta och hade inte gjort det - klart som f-n att hon ska ha skäll av bossen då! Märk väl att jag inte ringt o klagat eller nåt, men någon runt ikring lär ju ha fattat att nåt var galet...
Hon swichade in på rummet med en sprayflaska som hon sprayade i toa-stolen...sen bäddade hon sängen med SAMMA lakan o örngott som vi haft (troligtvis hela veckan) - hallå vadå 5-stjärnigt???? Sen gick hon in o svabbade runt i toastolen, ut o hämta en skurkvast o vips så var hon klar....inte en trasa runt handfatet eller nån annan stans! Uselt!!!
Nu kommer vi till det värsta:.......märk väl....jag är ingen rasist eller nåt...men jag har fått jäääävligt nog av RYSSAR & Ryss-horor! Tamej faan! 90% av hotellets gäster var sånna...okej...det fanns några väldigt normala folk bland denna sort, men dom var fan unika!
Nä, nu snackar vi äckliga satans ryss-karlar som trodde att dom ägde hela jävla världen!

Dom betedde sig som skit mot personalen, dom gapade o skrek och spred sån fruktansvärt otäck stämning överallt så ni kan inte fatta...man trodde att man hade hamnat mitt i ryska-maffians mittpunkt....gah!!!
Sen måste jag tyvärr nämna nästa jävla otäcka sak: ryss-hororna...!!!
Jag var brutalt ärlig och skrev på Deturs omdöme om hotellet såhär:
Förra året var Club Turban ett kanonhotell...men i år liknar det mest ett ryskt horhus!!!
Det går nästan inte att beskriva hur fruktansvärt äckligt det var: Kvinnorna hade stringtrosorna tryckt en halvmeter upp i skitan, gick med 15 cm hög klack runt poolen, fullt spacklade och åmade sig....ok...det var inte det värsta...vissa hade ju barn också...flickor i 9-års åldern...och vad gjorde dom...? Jo som sina mödrar, fotograferade varandra i utmanande posér! Jag kräks!!!

För att inte tala om att ryssarna knappast kan uppfostra sina ungar till annat än det dom själva är...i matsalen eller vid eftermiddagskaffet utspelar sig samma sak, både ungar o föräldrar fyller faten till bredden med allt som bjuds, kakor, mat, bröd, frukt...sen smakar dom en liten bit och lämnar hela det överfyllda fatet som personalen får kasta bort sedan. Tro inte att detta är nån unik grej som hände en gång...det hände varje matstund och 90% av ryska folket körde samma grejj...sååååå sjukt! Det snackas om ny-rika ryssar....jag vete faan alltså....dom skulle ha fått ärva nån mindre begagnad hjärna och en gnutta moral istället för kosing!
Såja...nu har jag fått kräkas ur mig lite....men en sak är säker: Det kommer dröja lääänge innan vi åker till Turkiet igen, om vi nånsin gör det nåt mer!
****
Men visst har vi haft en skön resa för övrigt! Vädret har varit kanon, förutom näst sista dan då det var mulet på morgonen och kom en liten regnskur vid 11-tiden, men det gjorde inget för vi åkte mini-buss till marknaden i Icmeler just då.
Det har varit suveränt härligt att få koppla bort hjärncellerna när det gäller arbete och sånt!Skönt att få bli lite brun, att bara gå och sätta sig vid dukat bord, att slippa städa själv och att slippa diska, dammsuga, arbeta o andra vardagliga saker. Det behövdes verkligen! Vi lämnade ett spö-regnigt och kallt Arlanda på kvällen den 28/5

Som jag sa så skulle vi ju äta Kyckling Fajitas på Arlanda, det var ljuvligt gott, men dyrt!
189:- per portion! Men mycket mat: Vi fick varsin stekpanna med kyckling och varsin tallrik med smått och gott + mjuka tacobröd i den svarta pannan:

Här sitter vi på planet ner till Turkiet:


Här bodde vi i det högra hörnet...inte mycket liknande bungalow men det kallades så iallafall...














En dag var vi ute på fisketur! Perra, hans bror och en kompis åkte på den turen förra året o tyckte det var kanon, så jag ville följa med denna gång, och det var faktiskt jättekul! Vi fick ju inga bamsefiskar men en hel del konstiga småfiskar fick vi!Mycket slappande i och kring poolen blev det ju såklart:

Dom hade en såååå snygg klocka inne på hotellet som jag gärna skulle vilja ha: Här skulle vi gå ut o käka en kväll, visst är vi söta?! ;P

Nåja, slutet gott, allting gott...trots alla knepiga saker så bildas det ju till minnen som man kan prata om efteråt, det blir väl mer lättsmält efter ett tag. Fast i det stora hela har vi haft det fantastiskt och bara rått om varandra och haft det skönt! :)

Kom hem sent igår kväll till ett SVINKALLT arlanda och det både spöregnade och blåste halv-storm! Och vi....som reste hem i shorts för första gången...gissa om vi höll på att frysa arschlet av oss! Nåja, vi åkte o köpte varsin grekisk sallad innan vi åkte hem, somnade väl efter ett tag o i morse åkte vi å hämtade hem katterna som hade haft en härlig semester dom också.

Ha det så bäst allihop så hörs/ses vi en annan dag! KRAM!!!




4 kommentarer:

  1. Hallå lilla Mia! Läste hela din berättelse...blev inte så glad... men hoppas ni fick ut det ni hade önskat av er semester iallafall..Jag är glad att ni är på svensk mark igen ...borta bra men hemma bäst sägs det...Jag tror det stämmer.. Välkommen hem , jag har hunnit sakna dig på bloggen, Själv har jag varit till H-näset över några dagar.NATTIKRAMAR /Barbro0

    SvaraRadera
  2. Ja vad ska man säga ......det är för jävligt...men ni är ju då så fina.......och ser han inte ut lite som Robert de Niro på den nedersta bilden?????
    Har ju aldrig sett honom irl.
    I övrigt så är jag glad att du är tillbaka på bloggen......har saknat dig.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Men hallå ! Jobbigt med alla tok... Det skulle finnas resor var man själv fick välja gäster... eller iallafall se på en gäst lista om det finns ryssar på samma hotell så att man kan ta ett annat.... förr var det ju Tyskarna som var jobbiga minns jag.. Men jag håller med dig i allt! Tycker också att det är skönt att ni är hemma nu, och tills att ni kommer hit till lugnet o myset - utan tokigt folk med stringen i bajjan!! Ha ha ha. Hoppas bara att sommaren kommer snart- är kallt här .. i går var det alla tänkbara väder- snö-hagel -lite sol... gick i raggisar hela dagen.. är på jobbet nu o ska ta o väcka min vän snart... Du.. jag vill veta vad du drömmt.. kan du inte ringa på min mob i dag??
    Kramisar

    SvaraRadera
  4. hej,
    det kunde väl vara lilla jag som var då på höga klackar vid polen där vi med syrran min tog kort på varandra.
    vi är fanimej bara tjejer på semester, och vårat utseende bara handlar om vår yttrandefrihet.
    min far är egentligen en s.k. nyryss, vadå? han har förtjänt det, våran nuvarande välfärt kostade honom blod svett och tårar, iaf att skapa och driva ett eget företag kan vara betydlig svårare än att ligga dagen runt med en ölflaska i handen.
    och min mamma, hon är model samt världens bäst, därför var det just hon min pappa valde för att dela livet med. Nu har hon fyra barn, men fortfarande håller hon vikten, lägre vikt - högre värde, således kan jag vara stolt över mina framgångsrika föräldrar, då ni bara kan lida av svartsjuka.

    min lärar i svenska säger alla ni är ryssfientliga och betraktar oss ryssar som endast billiga horor, tiggare eller potentiella asylsökare. surprise! hellre vara svartsjuksobjekt än medlidandesobjekt.

    ha det bra snälla du,

    Larisa Jeltjenko, 11å.g.
    Novosibirsk

    SvaraRadera