torsdag 21 maj 2009

Borta bra men hemma bäst! :)

Åååå vilken lång dag det blev igår! Gick till jobbet vid 8:30 tiden och var hemma vid 00:30


Visst är Stockholm fint, men...nejje, jag vill inte bo där! Vi hann precis kliva ur bussen och gå 15 meter så kom 2 polisbilar med värsta sirenerna körandes i 190 och körde in på en tvärgata, där kastade dom in åtminstonde en karl i en polisbil, sen kom en 3:e bil och någon såg även en polishelikopter....huvva! Undra vad som hade hänt?...


Här står jag o håller om en staty av Astrid Lindgren i gamla stan :
Jag tog ju kameran med och knäppte en del kort, men det är såhär...på dom flesta fotografier är det ungdomar med, och jag kan inte lägga upp bilder med dom på utan tillstånd...alltid när vi åker iväg på resor och läger så får föräldrarna fylla i en blankett där det tex står att de ska kryssa i om deras barn får vara med på gårdens hemsida. Vissa ungdomar vill inte vara med, och vissa ungdomar får inte vara med (det kan vara så att de lever gömda tex) och det måste jag ju respektera. Trist på ett vis, för vissa bilder är jättefina.

Som sagt, vi ledare delade upp ungdomarna mellan oss när vi var på stan så jag gick iväg med ett gäng tonåringar som är för härliga! :) Vi gick mest inne i gamla stan, men jag undrar...hur kan det löna sig att ha 80% (minst) souvernir-shoppar? Det är ju inte så att jag direkt var sugen på att köpa en sverige-tröja eller en rosa dalahäst...






På bilden här sitter jag med tonåringarna inne på en restaurang i gamla stan, vi är så pissnödiga hela bunten så vi ser ubåtar! Men...man var tvungen att betala TIO kronor PER skalle, för att låna toaletten! Katastrof! Men men...nöden har ingen lag.... ;P




















För min del blev det inte så mycket shoppat...men en ängel hittade jag iallafall - till min samling.




Vi hann sitta ner en stund och dricka kaffe på Wayne´s Coffe innan vi skulle träffas på plattan allihop för avfärd mot grönan. Det kom några skvättar regn, men vi hade tur, det blev inget mer, men det var kallt och blåsigt ute.











Den här lila och vita stora mojängen på bilden är grönans nya karusell "insane"...mår ju illa bara man ser den...jag fick ju ett åkband jag också...men serni den här majjan hon får en aning dödsångest av karuseller...mmm...tråkigt men sant...varför utsätta sig för jävulskap i onödan, anser ju jag...nåja...pratade om detta med en ungdom och han tyckte ju en smart grej...eftersom att jag inte är hypokondriker (som han nu är) så var detta min "last" istället...jaaa...varför inte...?




Måste bara lägga upp en bild på två av mina galna arbetskompisar:



En bra dag, förutom dethär med maten...det är svårt att äta "rätt" när man är på bortaplan.


För det första så hann jag inte laga mig nån frukost så jag drack bara kaffe innan jag åkte iväg. Och när vi kom fram så var det McDonalds som gällde...hmm...det fick bli en ceasarsallad, en sallad med en kycklingbit till kan man säga...jag struntade i krutongerna och såsen som följde med, men jag smakade några centimeter av brödet som ska vara lite nyttigt, till det drack jag vatten och en kaffe som efterrätt....





Kaffe o vatten på stan....so far so good...men när vi kom till grönan så var vi jättehungriga, och jaaa...vad skulle vi äta? Det blev Langos! Det är ett friterat bröd med creme fraische, vitlök, röd och svart caviar och rödlök på. Suveränt gott! Inte världens nyttigaste med tanke på friterade brödet....och sen då....jooo...direkt efter det så köpte vi oss varsin mjukglass med chokladsås...ooooooh my god va gott det var!!! Då hade ju tankarna redan gått till: jamen, det är ju bara idag...och det är ju såååå svårt när man inte är hemma......hmmmm....





Efter en timme ungefär var jag bara tvuuuungen att gå in på en godisbutik o plockade ihop 1,5 hekto lösviktsgodis, mest choklad...det vräkte jag i mig utanför lustiga huset, kände mig som besatt av godiset, visste inte hur fort jag skulle kunna äta upp det...haha, vad sjukt! Snacka om att socker är som knark!!!





På kvällskvisten vart vi ju hungriga igen och gick upp till kryddhyllan...det nyttigaste o godaste där på menyn verkade vara fläskfilé med bacon i rödvinssås, färskpotatis o sallad...men snacka om att det är dyrt! 189:- för EN portion!!! Och jag säger då det, det smakade ingenting!!! Fatta vad dom tjänar pengar på folk där, en 50cl loka kostade 25:-!





Ja just ja, en halvtimme innan bussen skulle gå så hann jag minsann proppa i mig en liten strut popcorn också... :D~





Jag kom väl i säng vid 2-tiden på natten och tänkte verkligen sova ut!....haha....jag glömde...jag har ju ett matvrak till katt....och hon har uppfostrat sin matte o husse på följande vis:


När hon blir hungrig så börjar hon boxas på skafferidörren så det låter som att hela huset vaknar...hon boxar en stund, sen lyssnar hon för att höra om vi är på G att kliva upp...händer inget då boxar hon lite värre nästa gång....och om matte o husse bara ignorerar henne så springer hon järnet in till sovrummet o jamar o låter tills man inte har nåt val...man kliver upp...man vaknar definitivt inte på sin allra bästa sida om jag säger så! Så halv sju var jag uppe första gången...halv åtta satt jag igång en panna kaffe o gav upp tanken på mer sömn! Tack älskade katt....





Jag & Perra åkte in till valbo köpcentrum idag o gick o kollade i lite affärer...


Först gick vi in på IKEA o käkade, jag åt kotlettrad, men tog sommargrönsaker till istället för strips.


Perra är ute efter nya sandaler tills vi åker till Turkiet...det var ju så att han hade ett par ganska skapliga när vi åkte till Mauritius...men redan när vi åkte DIT så fick vi betala 800:- på arlanda för övervikt av bagage...så vi kastade massor av saker innan vi åkte hem till Sverige för att slippa betala igen.


Och snopet: dom brydde sig inte om hur myckte övervikt folk hade!!! Å vi tänkte som så att han lika gärna kunde köpa nya istället för att betala böter..men nu är det bara så att dom verkar bara ha fula sandaler i affärerna....och tunga...dom ska ju helst inte väga nåt heller....ETT par har han hittat som var skapligt snygga o allt, men dom kostar 800 spänn....känns en aning dyrt, men det är ecco...det blev inget köp idag, men vi ska åka in till Gävle i morgon o kika om dom har nå bättre utbud. Plus att jag måste hämta ut mitt nya pass...





På tal om ?????? - vi kollade ju på Stockholm-Arlanda serien idag, och det var tydligen SISTA avsnittet...och vi har inte varit med....så konstigt!!! Jag ska maila tjejen på tv och höra vad som hänt, men en sak är säker - jag ska ha en kopia av allt dom filmade som hon lovade.





I övrigt en ganska händelselös dag...kunde inte låta bli lösvikts-disken på Coop (rea var det ju, endast 39:90 kilot....) så jag köpte en hel massa choklad o vräkte i mig när vi kom hem....jag blev så socker-skadad så jag var tvungen att gå o lägga mig, sov säkert 2 timmar o vaknade svettig som ett as. Och en aning dåligt samvete... Nä nu får det f-n vara nog med kolhydrater! Usch!





Vi gjorde en egen grekisk sallad ikväll...jäkligt gott!



Nu har det blivit dax att gå in o krama kuddarna känner jag....hoppas ni har det bra allihop!






Puss & Go! // Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar