onsdag 1 april 2009

Shoppingdag

Hej o hå!
Nu har jag jääkligt ont i ryggen, brukar få det när jag står och går för mycket.
Vi har varit på Owe J:s och flanerat i flera timmar. Hittade lite smått och gott som tex. två vita hängurnor och två hängblommor som kommer att pryda mitt vardagsrumsfönster + ett jättefint gardintyg. Per & jag fick en jättefin symaskin i bröllopspresent idag så imorgon ska den provas. Det kommer att bli lite av en städdag imorgon, ska ta ner dom gamla gardinerna, tvätta fönster osv. Sen fick jag en idé om att måla om i köket, just nu har vi grå panel och tapet som går i vitt, lila, grått och rosa, men panelen ska målas vit - vilken färg jag ska måla tapeterna vet jag inte ännu, men risken att dom blir vita är stor - det är en strukturtapet så det blir ju snyggt ändå. Sen måste jag ju såklart leta tyg till nya köksgardiner också. För att inte tala om det snygga matbordet + 4 stolar som jag hittade (men inte köpte) på Owe:s....bra pris och allt, men måste ju tänka lite innan jag handlar, sen kom mamma med idén om att dom hade en snygg bokhylla med glasdörrar på IKEA som inte är så djup - som skulle passa i köket...hmmm....och man kunde antingen köpa bokhyllan med vanliga glasdörrar, eller så kunde man köpa glasdörrar som är frostade med mönster av löv, jättefint. Och bra pris! Tur att IKEA finns!
Får se vad som händer imorgon.
Sedan var vi på coop o handlade mat till idag - mamma lagade airams suveränt goda fläskfilégryta; detta har man i:

Fläskfilé
Bacon
Lök & Vitlök
Svarta urkärnade oliver
Färsk Chili
Grädde & Creme Fraishe
Dijonsenap
Torkad dragon
Salt & Peppar
***
Fruktansvärt gott! Tyvärr har jag inte några mått på hur mycket det ska vara av varje ingridiens, för det står inte i receptet så mamma bara hoftade på ett ungefär.
Till det tog vi lite creme fraische (istället för ris) och drack loka.
Vi fuskade o köpte nötter och naturgodis....inte bra...men jag tänker inte bry mig så mycket så länge mamma är här - jag börjar igen den dagen dom åker hem - lovar!
Jo just det, jag o mamma köpte varsin långkorv med bröd också - jag tog en tugga av brödet, sen kastade jag det, vill jag fuska så ska det vara nåt jag verkligen vill ha - och korvbröd var inte värt det.
Vi var in och kikade på grannlägenheten som det är visning på imorgon - den är i princip likadan som våran, men den har fönster åt 3 olika håll, vi har ju bara in mot gården.
Men det var alldeles för mycket rust på den lägeneheten för att det skulle vara värt det, kvinnan som bodde där har lagt in klickgolv överallt, och man måste bryta upp allt golv - för det ser för taskigt ut, hon har lagt golvet åt alla håll och kanter, golven går inte ända in i väggen och...ja, tragiskt. Två fördelar har den lägeneheten iallafall, ena är att det finns ett fönster på toaletten och det andra är att köksluckorna är jättefina.
Men om jag nu fortfarande är sådär rustasugen så kommer mitt kök att bli kanon-super-snyggt (fast det är litet)...och senare när Perras brorsa kommer hit så ska vi lägga in nytt tak både i köket och i hallen.
Tror att jag också måste tacka min älskade Malin - för jag tror faktiskt att hon skickat energi till mig också via mamma...! Å vad det hade varit kul om dom också hade kommit hit!
I morgon kommer bilder på de nya gardinerna och lite sånt, måste också påminna mamma om att ladda sina kamerabatterier, hon har ju lovat att knäppa en massa kort...
Men just ja...katterna...ååååå vad dom har varit snälla! Å vad dom fjäskar för min mamma! Helt otroligt! Dom som brukar ligga o sova halva dagarna har helt ändrat sig, dom ska vara med i köket hela tiden och prata och leka å sånt. Mamma tycker att dom har vuxit sen hon såg dom sist...det kanske dom har...på bredden ;P
Mina små/stora/tjocka matvrak.
Ja sen sa vi i morse - jag och mamma - att vi skulle gå ut o gå ikväll...men...jaaa....vi "glömde" bort det...äsch då, vi gör det imorgon istället. Ska försöka kliva upp tidigt o sätta igång.

Ha en helt underbar kväll o natt allihop!
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam! :)

2 kommentarer:

  1. Så jag är skyldig till din energi också.... ha ha ha.... ja men jag har mycket av den, säkert lite överflöd ... Göre tycker jag är energisk !!

    O jag står o tycker ??? Vadååå ???
    Kram, vist är det kuligare o städa när mammis är med :-)

    SvaraRadera
  2. Det är myyyycket roligare att städa när mamma är med! Ja i princip allt är roligare såklart! Tänk vad kul vi ska ha i sommar! Kram på dig!

    SvaraRadera