onsdag 11 mars 2009

Tjoho! Jag vann 21 kronor på Lotto!



Nu jäklar, vad ska jag hitta på? Hyra en limousin som hämtar upp alla mina nära o kära o kör dom till flygplatsen, sen ska jag chartra ett plan som ska gå direkt till...tjaaaa...vi kan väl ta Bahamas denhär gången. 5 stjärnigt hotell ska vi minst bo på, champagne-frukost direkt när vi lyfter med planet...å när vi solat o badat så tar vi en ny limousin för då ska vi ut o shoppa fina kläder allihop å sen....ååååååååååååå....jag vill verkligen bli en lyx-lirare!!! Men näe...inte idag heller då...*suck*


Idag åkte jag på kurs igen, en halvdag var det bara och idag hade vi mest diskussioner som handlade om fritidsgårdarna, det var 8 föreståndare och 8 fritidsledare.

Massor med bra diskussioner faktiskt. Man får ju vara orolig när folk sägs upp till höger o vänster och när kommunen hela tiden måste spara pengar. Men det är så otroligt många människor som inte förstår riktigt vad det är vi jobbar med. Många som tittar utifrån kanske tänker; Oj, vad bra, alla fritidsgårdarna i Gävle har gått ihop o gjort ett mega-stort drogfritt disco för ungdomar. Vad duktiga dom är.... När sanningen om vad vi gör verligen inte handlar om det... Det vi jobbar med är ju människorna - "det goda mötet" - det handlar om att skapa bärande relationer. Många ungdomar idag som går på fritidsgårdar har inte det så lätt hemma, varken med det ena eller det andra, och de flesta har heller inte föräldrar som har mycket pengar, därför är mycket av det vi gör inte så kostsamt, många av "våra" ungdomar har inte råd att vara aktiva i tex. hockey eller ridning. Pengarna finns helt enkelt inte. Men hos oss ska inte pengar utgöra något hinder. För visst är det ju så att ungdomar som är med i idrottsföreningar får mycket på köpet, social träning, bra umgänge med pålitliga vuxna osv.

Dom ungdomar som kommer till oss har ofta inte någon pålitlig vuxen i sin närhet, och har dom det är det inte säkert att de väljer att öppna sig för dem pga det är för "nära".

Visst har vi både biljardbord o playstation o såna saker, men hur ska vi kunna jobba med ungdomarna om vi inte först "lockar" dom till oss?! Jag skulle kunna skriva en hel bok i dethär ämnet... :)


Igår fick vi göra en hel del värderingsövningar - bla a heta stolen som innebär att ledaren säger ett påstående tex. "man får bättre självförtroende när man blir äldre" - om man håller med så byter man stol, om man inte håller med så sitter man kvar. Det var rätt så intressant.

En annan grej var att alla vi 16 personer skulle ställa oss på ett lakan av normal storlek, sedan skulle vi, medans alla fortfarande stod på lakanet (absolut förbjudet att sätta fötterna utanför) vända på lakanet, det tog lite tid o blev ganska svettigt, men vi lyckades :)

Efter det hade vi 4-hörns övning, det innebär att ledaren ställer en fråga, tex; vad gör du om din arbetskompis alltid kommer försent? Vi fick 4 väggar i rummet att välja på, till 1:an skulle man gå om man gick till föreståndaren och pratade, till 2:an skulle man gå om man gick till sin arbetskompis, till 3:an skulle man gå om man inte gjorde någonting alls och till 4:an fick man ge ett eget förslag. Det var en massa olika frågor och olika svar. Intressant det också.


Vi blev ju bjudna på lunch där både idag och igår och jag måste säga att det verkligen var sorlig mat, för MIG! För alla sockerätare var det kanon-mat & efterätt, men själv är jag glad att jag kunde åka hem och äta efteråt - man tycker ju att de kunde ha rena kötträtter eller fiskrätter, men allt var blandat med grönsaker o potatis osv.


Idag var jag o Per på IKEA. Vi skulle köpa en ny våg tänkte vi, men så fastnade vi på köksavdelningen och tittade på ett ev. nytt köksbord o stolar. Och så fick vi se en jättefin hylla med vitrinskåp som skulle bli så fin i vårat kök....trodde vi....tills vi kom hem och mätte...den får ju inte alls plats där vi hade tänkt! Attans va sur man blir då! Men...man kaaaan ju gå in i sovrummet på sidled? ;) Hehe, näe, det blir inget vitrinskåp där.

Men ikväll blev jag istället sugen på att måla om i köket...men då kommer vi till det att taket har blivit gult, och det går inte att måla om! Så om man ska fixa taket måste man göra som vi gjorde i vardagsrummet och det har vi inte ork/lust med nu....å jag som är så VIT-fixerad nu, jag skulle vilja ha vitt överallt!!!


Jag skulle nog kunna sitta o skriva hela natten men det går inte. Ska upp o jobba i morgon - jobbar ända till 21 på kvällen, men ni som är hemma får inte glömma att titta på serien.


Hoppas ni har haft en bra dag allihop!


Kram Mia

2 kommentarer:

  1. Ännu en bra kurs du fått vara på. Du brinner verkligen för ungdomarna det märks.... Du skulle vara en utmärkt föreståndarinna på ett familjehem... du har aldrig funderat på att öppna ett?? Det behövs! Det är som fasiken det där med för små ytor i ett hem, vi har verkligen tagit rätt på varenda kvadrat centimeter i det här huset... skulle vara sugen på att byta ibland-men det vet du ju redan. vi hörs kram kram

    SvaraRadera
  2. Först måste jag kommentera den vackra bilden...intressant läsning....Vi ska inte glömma serien i kväll, vämtar med spänning.

    SvaraRadera